Copiii ar trebui sa înceapă școala așa cum o știm noi aia bătrânii. Doar ca acum este vremea Covidului care seamănă panica si culege furtuni. Zice PM-ul nostru ca s-ar putea amâna forma cuviincioasă, pana la anul . După ce trece “cocoașa” alegerilor parlamentare de unde de regula vin banii din hârtiile de
șters dosul numite declarații de avere ale acelora care cu tupeu vor sa ne conducă spre ceea ce unii răutăcioși numesc iad. Răutăcioșii n-au școala lor de siguranță națională, au doar școala care astăzi nu se mai face.
De ce este important ca sa meargă copiii la scoală in aceasta era a internetului in care accesul la informație este liber si pseudo-gratuit? Pentru copiii din familii cu posibilități materiale ,care își permit meditatori din ciclul primar, școala in forma ei din ultima vreme nu este o necesitate. Pentru copiii din rural, din zonele defavorizate este însă pașaportul spre o viată diferita de cea a părinților. Este singura modalitate prin care își pot depăși condiția sociala. Este singura alternativa la viața de sclav pe o plantație din Occident, intr-un abator sau într-o „organizație” de exploatare sexuala. Meseriile nu se mai învață de ceva vreme din familie. Ce sa învețe un copil in familiile in care unul dintre părinți este in pribegie si altul trăiește in promiscuitate. Are nevoie de modele alternative. Pe care școala ,buna sau rea așa cum era pana acum le mai oferea. Cel mai bun exemplu despre cum lipsa educației poate produce
sincope in societate este ceea ce se întâmpla acum in America. Ghetourile unde educația a fost pe sponci in ultimele decenii a generat mișcările care acum distrug moștenirea Părinților Fondatori.
Pentru ca acolo unde educație nu este haosul se instaurează.
Ce ar trebui sa învețe astăzi copiii la școala? Pentru cei din ciclul primar este sa scrie, sa socotească , sa citească si mai ales sa comunice civilizat sentimente si emoții. Sa deprindă elementele primare de relaționare cu alte ființe umane in afara cercului social in care au viețuit 6 ani. Sa învețe ca libertățile sunt restricționate de un minimum de responsabilități in relația cu semenii lor. Se pot dobândi aceste minime abilitați online? Mă îndoiesc cu argumente științifice care nu își au locul aici. Se pot dobândi sub îndrumarea unor formatori de conjunctura fără competente in psihologia copilului? Nici pe departe.
Se pot dobândi cu tablete? Doar in mintea unor imberbi cu tupeu si diplome la școala de dans politic si proaste maniere. Școala primara din aceasta perspectiva impune masurile cele mai rapide, coerente si sustenabile pentru ca Romania sa nu intre in colaps peste 30 de ani.
Gimnaziul este important pentru orientarea școlara si profesionala. Aici componenta de formare si informare poate permite școala hibrida. Cu modificarea corespunzătoare a curriculum-lui si a manualelor școlare. Nu se poate face de azi pe mâine. Dar este un punct de plecare pentru a preveni
crize ulterioare. O televiziune națională dedicata învățământului gimnazial ar fi o soluție. Asta daca in Romania nu ar exista pericolul infestării cu dascăli de conjunctură politica. Pentru o evaluare reala a performantelor ar trebui gândita o strategie pe care mă tem ca cei responsabili acum nu o pot crea din lipsa de competente.
Despre liceu si învățământul superior este mai greu de stabilit strategii. Acolo raul făcut de greșelile de dinainte de pandemie sunt mai greu de reparat sau nu se dorește repararea lor.
Ceea ce ar trebui sa ne preocupe este generația care mai poate fi salvata. Care este mai importanta decât alegerile din septembrie si decembrie. Pentru asta avem nevoie de profesioniști si nu de politruci.
Îi găsim undeva?