Când se creează un loc de munca in mediul privat atunci acestuia I se atașează o fisa de responsabilități si competente necesare asumări acestora corelate cu drepturi salariale si beneficii de performanta. Performanta este definita clar in parametrii financiari in contextul bugetului de venituri si cheltuieli. Locurile de munca in mediul privat sunt create ca urmare a cererii reale. O activitate economica creste. Cererea de produse si servicii necesita creșterea numărului de angajați. O activitatea economica scade. Atunci sunt necesare reduceri de costuri si implicit de personal. Asta in companii ,cu acționariat privat sau de stat.
In aceasta perioada in care vorbim despre veniturile si cheltuielile statului apare prima discrepanta intre profitabilitatea capitalul privat si cel de stat. În privat intre IMM-uri si marile corporații. Legile bune sau rele funcție de perspectiva din care sunt evaluate se aplica cu dubla măsură. De cine? De “funcționari ai statului” la care performanta este greu , dar nu imposibil de cuantificat daca ar exista voință politica.
Ce se întâmplă de 30 de ani in companiile cu capital de stat? Managerii si CA-urile au resurse umane in care politicul devansează competentele profesionale. Contractele de munca nu au responsabilități clare si performantele nu sunt cuantificate in indicatori care sa permită restructurări care sa nu fie atacate in instanțe. Mai grav este ca aceste companii de stat nu își plătesc taxele si impozitele datorate la statul care este si proprietarul lor. In timp ce companiile cu capital privat sunt sancționate imediat conform legii daca fac același lucru. Dubla măsură distorsionează piața “libera” si pe termen lung produc blocaje si pierderi. Când acest management defectuos in companiile de stat este potentat de vreo criza economica globala ajungem in situații de tipul celei din 2010 sau a celei din 2021. O tara care depinde de împrumuturi externe pentru a acoperi diferența dintre cheltuieli mari si venituri mici accentuează mișcările sociale , creste costurile finanțărilor si favorizează intervenția capitalurilor speculative. Care vor sa cumpere ieftin si sa marcheze repede profituri cat mai mari.
Ca sa înțelegem pericolul sa ne gândim la ce apelam când avem nevoie urgenta de un împrumut si la banca ni se demonstrează ca nu suntem solvabili. Apelam la instituții non-bancare sau la cămătari. Care practica dobânzi aberante. La care apelezi din disperare.
Soluții? Niște manageri performanți. Comunicare profesionista. Transparenta. Asumare a responsabilității si exemplu personal.
Privatizarea companiilor de stat de interes național ar trebui sa fie ultima soluție. Noua putere vrea tocmai asta ,deși privatizările din ultimii 30 de ani au demonstrat ca rezultatele sunt catastrofale.
Energia, transporturile, sistemul bancar, resursele minerale, apele si pădurile, producția de hrana, industria de apărare, comunicații, medicamente si echipamente sanitare, producția de hrana, trebuie sa aibă o componenta de capital de stat si de capital romanesc in IMM-uri de 40% pentru a garanta ca in situații de criza globala sa poată garanta protejarea romanilor. Capitalul străin migrează in situații de criza in interesul statului de reședință.
Știu ca am semnat acorduri internaționale pentru a face parte din organizații internaționale pe care trebuie sa le respectam. Dar așa cum am văzut ca in vremuri de criza decidenții locali competenți știu si pot sa le încalce in numele unor cauze de forță majora așa putem face si noi alegând purtători de cuvânt competenți si cu coloană vertebrala. Fără sa “achiesam” (sa punem botul) la falși profeți care ne droghează cu naționalism ieftin, cu discursuri politice care ne exploatează frustrările individuale sau analfabetismul economic. Orice problema in care ipoteza este formulată corect, are soluții. Daca nu se rezolva problema înseamnă ca cei care participa la rezolvarea ei sunt incompetenți.
Capitalul romanesc de stat nu produce profit. Pentru ca cei care sunt numiți politic sa îl exploateze sunt incompetenți. Manageri romani performanți avem. Ii vedem in companii cu capital străin. Producând profit pentru cei care le oferă posibilitatea de a demonstra de ce sunt in stare după ce au fost formați in sistemul de educație romanesc atât de hulit. Un manager performant nu “achiesează” la matrapazlâcurile politice. Daca chiar ăști reformatori de scoală noua chiar vor sa reformeze Romania trebuie sa aplice politici de personal conform principiilor din companiile cu capital privat si nu de stat. Prima gaura neagra este aici. Or sa o astupe si vor creste colectarea la buget din aceasta zona. Nu prea cred. De aici ,din capitalul nostru al tuturor, se plătesc datoriile din campanie după ce ajunge Pristanda la putere. Indiferent de partid. Nu va imaginați ca banii vin din salarii nesimțite va înșelați. Beneficiile vin din deturnarea profitului in interes personal ,de grup si de partid.
Urmează episodul despre gaura neagra doi ,cea vicioasa subliminal. La instituțiile care asigura cu dubla măsură aplicarea legilor.