Grăita întâi stătătorul intr-ale legii si ordinii, Bode, după ce s-a grăbit încet la ministerul drumurilor. Cică este o vorba din popor. Care se trage din Traian. Care vorbea latina. Festina Lente. Personajul in cauza vrea musai sa ne arate ca este cult de ori cate ori I se plantează un microfon in fată. Care cultura nu-l prea ajuta cu explicațiile si mai ales cu soluțiile la problema accidentelor care omoară romanii pe șoselele patriei mai abitir decât Covidul.

Când vine vorba de accidente in trafic cauzele care ni se pun in fata sunt viteza si drumurile proaste. Or fi doar astea? Ce sa zicem despre accidentele din capitala noastră iubita, unde pedala de accelerație o poți folosi doar noaptea la cursele de mașini ilegale. Iar bulevardele metropolei ,la cate campanii electorale am avut cu parandaratul emanat de ele, nu arata chiar atât de rău. Nici o vorba despre locurile morții, unde ar trebui puse separatoare de sens. Nici o vorba despre mașinile parcate pe trecerile de pietoni, despre lucrările de pe carosabil neanunțate din timp. Și ceea ce mi se pare cel mai periculos in trafic ,nimic despre sancțiunile privind schimbarea direcției de mers fără semnalizare. Sau despre vitezomanii adolescentini care iubesc planeta gonind ca nebunii pe trotinete verzi. Îl invit pe marele Bode, iubitor de rădăcinile latine ale neamului sa se plimbe ,fără escorta prin București, intr-un weekend la ceas de seara. Să își ia cu el si niște pilule anti stres pentru momentul când prin dreapta ii ia fata de mers o trotineta si prin stânga își face loc o motocicleta cu motoarele turate la maximum de un neoliberal supărat ca bitcoinul cade la bursa. În timp ce mașinile se târăsc încolonate spre stopurile care sunt programate sa ne disciplineze ,nici o mașina de politie care sa ii urecheze pe imberbi. Horror. Alta problema sunt mașinile oprite pe carosabil cu avariile pornite. Doar o secunda si mă duc spun contravenienți, n-am unde sa parchez. Pe principiul asta mâine, sa furi sau sa intri in dormitorul omului , ca ești sărac , o sa fie legal. Pai nici in Londra, Paris ,Frankfurt, Viena nu ai unde . Si acolo de ce nu vedem așa ceva? Sunt prea multe mașini pentru cat spațiu exista in orașe. Cum sa rezolvi problema? Simplu. Financiar. Mașina nu costa numai atunci când o cumperi. Parcarea trebuie sa coste. Blocarea unei căi de acces cu o mașina poate sa coste vieți. Cine plătește? Întoarcerea peste linia continua poate sa omoare oameni si sa producă pagube. Cați morți din asta iresponsabilitate? Avem legi pentru toate aceste cazuri. Dar pentru ca legile sa se aplice este nevoie de autorități  care sa vegheze la respectarea lor. Fără derogări politice. Cum a fost  in cazul șoferului lui Bode care s-a grăbit repede pe contrasens pe DN7. Ați uitat? Dacă cei care sunt responsabili in aplicarea legii ,sunt primii care o încalcă de ce omul de rând sa facă altfel? De ce suntem pe primul loc la accidente rutiere in Europa? Pentru ca suntem pe primul loc la aplicarea legilor cu dubla măsură. Soluția? Educație rutiera in loc de educație sexuala in scoli. Examene mai drastice pentru permisul auto. Examene psihologice mai dure la obținerea permisului. Pierderea uniformei pentru polițiștii  corupți. Norme si proceduri clare in justiție pentru judecarea cauzelor in cazul accidentelor rutiere. Sancțiuni financiare drastice pentru companiile de maxi taxi in cazul unor accidente. Și uite așa nu te mai votează nimeni. Pentru ca voturile vin de la oamenii care vor drepturi fără responsabilități. Responsabilitățile costa mai mult decât drepturile. Scapă cine poate ..da un telefon.