Cei care mă cunosc de ceva vreme știu ca mă delectez cu datul de meditații GRATIS .Pentru ca pentru un dascăl interacțiunea cu copiii si mintea lor creează dependenta. Daca la geografie ,istorie, romana poți sa descoperi ascultând, la matematica, fizică sau chimie nu-I așa de simplu. Acolo învățarea este precum deprinderea deschiderii unui safe. Încerci, răsucești, asculți ticăitul si orice abatere de la atenție te lasă frustrat in fata unei uși închise. Mai ales ca nu înțelegi ce mare valoare, pentru tine copil fiind, se afla ferecata in cutia aia inestetica. Arta predării științelor exacte se dobândește greu.
Nu este suficient sa fi un geniu in domeniu, câteodată nici necesar pentru ca sa deschizi mintea si apetitul elevilor pentru deslușirea tainelor legilor fizicii sau chimiei sau plăcerea jocului cu funcții sau forme geometrice. Trebuie sa iubești ceea ce faci si sa fi generos in a împărtăși bucuria descoperirii.
Cel mai greu pentru un prof de mate, din experiența mea ,este sa stârnească apetitul pentru jocul cu conceptele abstracte si aparent inutile ca care matematica este asociata in rândul copiilor fără talent înnăscut pentru acest domeniu de studiu.
Daca in vremuri de acalmie matematica era o piatra de încercare la evaluări acum cu învățarea online a devenit un bolovan care împiedică accesul la orice fel de înțelegere.
Sa va dau doua exemple din accese doua zile. La clasa a XII-a elevii învață despre primitive si grupuri. Clasa a X-a despre logaritmi. Rugată de partenerul meu de descoperiri de 5 ani, care fiind la real deși da la medicina, are bacalaureat la matematica , sa ii deslușesc cum este cu primitivele l-am întrebat daca i s-a explicat de profesor la ce folosesc acestea si de ce este bine sa învețe sa le folosească Stupoare? Nici o explicație privind utilitatea conceptului. Copiii noștri nu știu in majoritatea lor ca studiul calculului integral are legătură cu calculul ariilor unor suprafețe plane sau a volumelor unor corpuri de rotație. Nimeni nu le-a povestit ca au trebuit sa treacă 1900 de ani de la Arhimede pana la Newton si Leibnitz pentru a sa se pune bazele calculului integral pentru ca revoluția industriala a pus atunci presiune pe soluții in mecanica. Pentru medicii care vor sa facă cercetare, statistica si probabilitățile si calculul integral sunt esențiale . Probabil ca mulți dintre dascălii momentului nu știu asta . Pentru ca nu ii interesează. Cum nu-i interesează pe aceia care ar trebui sa predea in clasele partenerilor mei de descoperiri cu care m-am jucat astăzi cu povesti despre primitive, grupuri sau logaritmi. Cum poți sa te distrezi cu aceste concepte? Este precum jocul in labirint. Trebuie doar sa ai curaj sa intri in el. In rest, sky is the limit.
Știu ca exista mulți dascăli care gândesc si acționează așa cum îmi place mie. Din nefericire nu sunt majoritatea. Daca in București se întâmplă ceea ce am văzut astăzi ,mă întreb ce se întâmplă acolo unde elevii nu au tablete sau curent electric. Doi ani de studiu pierduți. Si la matematica asta înseamnă ca toata materia care urmează sa fie predata este imposibil de procesat. Adică producem absolvenți incapabili sa se integreze pe piața muncii unde tehnologia implica competente de un anumit standard pentru salarii mari. Asta înseamnă mai puține contribuții la fondurile publice de pensii. Asta înseamnă ca vom plăti cu toții iresponsabilitatea cu care am distrus educația. Daca astăzi realizam dezastru din sănătate mâine ne vom confrunta cu efectele dramatice ale iresponsabilității in managementul educației. Pentru ca aici se va simți in următorii 10 ani. Irecuperabil.